فروم ایساتیس

با سلام و عرض خسته نباشید شما میتوانین با عضویت در این سایت به امکانات دیگری دست پیدا کنید
عضویت در 10 ثانیه انجام میشود

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

فروم ایساتیس

با سلام و عرض خسته نباشید شما میتوانین با عضویت در این سایت به امکانات دیگری دست پیدا کنید
عضویت در 10 ثانیه انجام میشود

فروم ایساتیس

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
با سلام خدمت کاربران و میهمانان ازین به بعد میتونین جدید ترین موضوعات رو در سام سایت مشاهده کنید

    مهارت گوش دادن و مهارتهای ارتباطی(به همراه لینک مقالات برگزیده)

    isatice
    isatice
    Site Director-General
    Site Director-General


    افتخارات : 6 4
    جنسيت : ذكر
    تعداد پستها : 464
    امتياز ها : 1216
    تشكر : 9
    تاريخ عضويت : 2010-06-04
    سن : 31

    GMT + 3 Hours مهارت گوش دادن و مهارتهای ارتباطی(به همراه لینک مقالات برگزیده)

    پست من طرف isatice 2010-06-22, 8:09 am

    همدلي، مهارت ارتباطي كليدي

    -
    من و همسرم ظاهراً با هم روابط خوبي داريم، اما من احساس مي كنم كه رابطه
    ما آن قدرها هم صميمانه نيست. او احساسات مرا درك نمي كند... .
    اساس
    نزديكي عاطفي در يك رابطه "همدلي" است، و "همدلي" ريشه و بنياد تجربه ما
    انسانها به عنوان "ما" به جاي "من" و "تو" است. اگر احساس كنيد شريك زندگي
    شما (يا طرف مقابل شما هركه باشد) واقعاً آن چيزي را كه شما در مورد يك
    مسأله احساس مي كنيد حس مي كند، سختي و فشار كمتري را احساس خواهيد كرد،
    علاوه بر اين به يكديگر نزديكتر خواهيد شد و بيش از پيش به او اعتماد
    خواهيد كرد، و اين كار به نوبه خود باعث خواهد شد تا او نيز احساسات مشابهي
    از نزديكي و اعتماد را نسبت به شما تجربه كند. اصولاً همدلي يك مهارت مثل
    هر مهارت ديگري است كه مي توانيد آن را كسب كنيد و از همسرتان هم بخواهيد
    آن را كسب كند. علاوه بر اين، تقويت مهارت همدلي به شما كمك خواهد كرد كه
    بتوانيد والدين خوبي نيز باشيد. بچه ها نيز نياز به همدلي دارند.

    تخيل عاطفي
    همدلي به معناي
    توافق يا تأييد نيست. همدلي يعني درك كردن، يعني مستقيماً لايه هاي زيرين
    احساسات، خواسته ها و محركهاي رواني فرد ديگر را درك كنيد، يعني به دنيا از
    چشمان وي بنگريد: "اگه من جاي اون بودم چه احساسي داشتم؟" همدلي، به معني
    چهار مهارت اساسي زير است: توجه كردن، پرس و جو، تعمق، مجدداً چك كردن

    توجه كردن
    توجه، مثل نورافكن
    است، موضوع موردنظر را روشن مي كند. به چندين طريق مي توانيد مهارت "توجه
    كردن" خود را تقويت كنيد: خونسردي تان را حفظ كنيد. خودآگاهانه بخواهيد كه
    براي مدت زماني خاص توجه تان را به مخاطب معطوف كنيد. فقط گوش كنيد، بدون
    اين كه درباره آن چه مي گويد، قضاوت كنيد. بدون اين كه سعي كند نقش روانكاو
    يا درمانگر را ايفا كند در مورد لايه هاي عميق تر احساسات فرد به ملايمت و
    با ملاحظه پرس و جو مي كند. اين كار بايد با دقت تمام و اغلب در اواخر گفت
    و گو انجام شود، بدون اين كه به نظر برسد شما مي خواهيد مسايلي كه اكنون
    مطرح شده بي اهميت تلقي كنيد (به خصوص اگر در مورد خودتان باشد).

    چك مجدد
    وقتي پيغامي را دريافت
    مي كنيم بايد به فرستنده اعلام كنيم "پيام دريافت شد". در غيراين صورت او
    همچنان به ارسال پيام ادامه خواهد داد، حتي گاه قوي تر و بيشتر. بنابراين
    سعي كنيد سؤالاتي نظير موارد زير را مطرح كنيد: بذار من بگم چي از حرفات
    فهميدم، تو مي گي... ؟من مطمئن نيستم كه اونو كاملاً فهميده باشم، اما به
    نظرم منظورت اينه كه...، درسته؟ آيا مسأله اصلي به نظرت اينه كه ...؟آيا
    درسته كه بگيم تو احساس مي كني كه...؟بنابراين يك قسمت قضيه اينه كه...،
    قسمت دومش اينه كه... و قسمت سومش هم اينه كه...، درسته؟

    پاداش همدلي
    با داشتن تصوير و
    تصور بهتري از احساسات و خواسته هاي طرف مقابل مان، بهتر مي توانيم
    مسايلمان را حل كنيم، چون به اين ترتيب مي توانيم رفتار هماهنگ تر و متناسب
    تري در قبال يكديگر داشته باشيم. علاوه بر اين وقتي طرف مقابل ما احساس
    كند كه درك شده، بيشتر مشتاق درك متقابل خواهد شد. وقتي نيازهاي اوليه و
    اصلي بقا برآورده مي شوند عميق ترين پرسش هركسي در هر رابطه مهمي اين است:
    "تو مرا درك مي كني؟" و تا وقتي كه اين سؤال با يك "بله" پاسخ داده نشود،
    اين سؤال همچنان به گل آلود كردن رابطه آن دو خواهد پرداخت، اما وقتي همدلي
    را دائماً زنده نگه مي داريم، تار و پود رابطه مكرراً درهم بافته مي شود و
    بافت رابطه محكمتر و مقاومتر مي شود.
    منبع: (این سایت اصلی هست [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
    ، اما این مقاله به نقل از [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
    می باشد)


    ---------------------------------------------------------------------------------

    اهمیت گوش دادن در روابط بین فردی

    مقدمه:
    در روابط بین فردی گوش
    دادن اهمیت زیادی دارد. زیرا از طریق این مهارت می توانیم ضمن احترام
    گذاشتن به فرد مقابل،وی را به ادامه ی تعامل تشویق نموده و در نتیجه
    اطِلاعات بیشتری کسب نماییم. مثلاً یک مدیر موفق،برای تضمین اطّلاعات صعودی
    (از زیردست به بالا دست ) از مهارت گوش دادن استفاده می نماید؛ چرا که
    توانایی خوب گوش دادن مدیر می تواند،برای آنکه زیردستان به گزارش پیام ها
    ادامه دهند،جو اعتماد به وجود آورد. در عین حال برای ایجاد و حفظ روابط خوب
    و مطلوب و جلوگیری از اختلاف نظرها،کشمکش ها و سود تفاهم باید دقیق شنیدن
    را آموخت و بکاربست.

    گوش
    دادن فعال:

    گوش دادن در تعاملات اجتماعی به دو معنا به کار می
    رود.گوش دادن فعال اولین معنا می باشد.این فن اصولاً بر منعکس نمودن
    احساسات طرف مقابل تکیه دارد.برای اجرای این کار باید حداکثر استفاده را از
    حواس خود(شنوایی،بینایی)به عمل آوریم.روی آنچه شخص مقابل احساس می کند و
    بر زبان می آورد متمرکز شویم و با هدف درک کردن به او گوش دهیم.باید توجه
    نمود گوش دادن فعال ما زمانی نمایان می شود که رفتارهایی انجام دهیم که
    حاکی از توجه ما به طرف مقابل است.دومین معنا گوش دادن منفعل است.این نحوه ی
    گوش دادن بر جنبه های پنهان رفتار شنونده اطلاق می شود.مثلا ممکن است بطور
    پنهانی و بدون فرستادن پیام های کلامی و غیر کلامی، به صحبت های شخص مقابل
    گوش فرادهیم.

    بنابراین در گوش دادن منفعل بدون آنکه رفتار خاصی
    انجام دهیم که نشانه ی توجه ما به دیگران است،اطلاعات آنان را جذب می کنیم.

    درروابط بین فردی ما با مهارت گوش دادن فعال که شامل پیام های کلامی و
    غیر کلامی است سرو کار داریم .لذا برای کسب این مهارت باید رفتارهای کلامی
    و غیر کلامی آن را بشناسیم.پیام کلامی مانند بیان استنباط خود نسبت به
    نقطه نظرهای اصلی و احساسات گوینده با لحنی دوستانه، و پیام های غیرکلامی
    مانند تصدیق سخنان طرف سخنان طرف مقابل با استفاده از حالات چهره می
    باشند.بنابراین با توجه به مطالب فوق گوش دادن را اینطور تعریف می نماییم:
    گوش دادن عبارت است از"فرآیند شنیدن و انتخاب،جذب و سازماندهی،و به خاطر
    سپردن و دادن پاسخهای مشخص به محرک های شنیداری و غیرکلامی" .در این تعریف
    تاکید بر دریافت و فهم درست از علایم کلامی و غیرکلامی است.
    الف)علایم کلامی:
    یکی از نشانه
    های اصلی خوب گوش دادن در تعاملات اجتماعی استفاده از علایم کلامی است.این
    علایم به صورت تصدیق،تحسین،انعکاس احساسات،تعبیر و تفسیر کردن و .... در
    گفتار ما ظاهر می شود.
    بهره مندی از گفتار در تعاملات اجتماعی باید
    متعادل و متناسب با وضعیت و احوال شخص مقابل باشد ؛زیرا افراط و تفریط در
    گفتار یا پرسش سئوالات نابجا،باعث بی انگیزه شدن طرف مقابل به ادامه تعامل
    ،از بین رفتن جواعتماد ودر نتیجه عدم کسب اطلاعات دریافتی کافی می شود.
    1)تصدیق:این نوع از علایم کلامی شامل
    کلمات و عباراتی است که نشانه ی تایید یا موافقت با اعمال و گفتار طرف
    مقابل است. از تصدیق برای تقویت قسمت های مهم گفتار طرف تعامل و جهت دادن
    به آن استفاده می نماییم.نمونه های آن عبارتند از "بله" ، "درسته"،
    "همینطور است که شما می گویید" و صدای غیر لغوی مانند "اهوم".
    2)تحسین:تحسین هم مانند تصدیق نوعی
    تقویت مثبت است.ولی فراتر از یک تایید ساده یا توافق با گفتار و اعمال طرف
    مقابل است.از انواع تحسین کلامی می توان به عباراتی مانند "آفرین!"،"چه
    جالب!"،"ادامه بده"،"عالیه" اشاره نمود که متناسب با وضعیت به کار می روند.

    3)انعکاس احساسات:انعکاس
    احساسات نوعی همدردی(شاخه ای از مهارت زندگی است)به حساب می آید و کاربرد
    آن زمانی است که شخص مقابل نیاز به یک همدرد برای کسب آرامش دارد.مثلا وقتی
    کسی ناراحت،عصبانی وآشفته حال است،باید از این فن استفاده نمود.برای
    بازگرداندن احساسات باید به دقت به صحبت های طرف مقابل گوش فرادهیم تا از
    نیازها و مسائل اصلی او با خبر شویم وگفتار خود را براساس آن نیازها تنظیم
    نماییم.
    4)تعبیر و تفسیر کردن:
    با استفاده از گنجینه لغات شخصی خود،مطالبی را که شنیده ایم برای گوینده
    تفسیر می کنیم.با این کار مطمئن می شویم که مطمئن می شویم که سخنان وی را
    درست فهمیده ایم و همچنین نشان می دهیم که در طول تعامل با دقت به سخنانش
    گوش داده ایم.
    ب)علایم غیر
    کلامی:

    پاسخ های غیر کلامی نیز نقش مهمی در گوش دادن بازی می
    کنند.برخی از این رفتارها نشانه ی توجه به گوینده و برخی هم نشانه ی بی
    توجهی به اوست که باید به آنها اهمیت داد.از علایم غیر کلامی رایج می توان
    به "تکان دادن سر"،"حالات چهره"،"وضعیت بدنی"،"تماس چشمی مستقیم" اشاره
    نمود که در ذیل به تفسیر اجمالی این موارد می پردازیم.
    1)تکان دادن سر:سر تکان دادن در
    مذاکره،علامت توجه به گفته های طرف مقابل است.این مساله باعث تشویق گوینده
    به ادامه ی تعامل ودر نتیجه کسب اطلاعات بیشتر توسط ما می شود.
    2)حالات چهره: حالت چهره بیانگر هیجانات
    درونی ما می باشد که نسبت به صحبت های شخص مقابل ابراز می کنیم.مانند
    "بالا انداختن ابروها" که نشانه ی تعجب شنونده است.
    3)وضعیت بدن:وضعیت بدن می تواند ،معرف
    نگرش های مثبت و منفی و سطح هیجانات و تمایات باشد.لذا باید به نحوه ی
    نشستن یا ایستادن بسیار توجه نمود؛زیرا طرف تعامل از وضعیت بدنی ما تصمیم
    به ادامه یا قطع مذاکره می گیرد.
    4)تماس
    چشمی مستقیم
    :نشانه ی گوش دادن به گفته های طرف مقابل است.حال اگر
    شنونده باشیم بیش از وقتی که صحبت می کنیم از نگاه استفاده می نماییم و
    نسبت به گوینده نگا ه های طولانی تری داریم.

    نتیجه
    گیری:

    اگرچه ما می توانیم ، بدون استفاده از هر گونه
    علایم کلامی و غیر کلامی،به صحبت های دیگران گوش فرادهیم؛اما بهتر آن است
    که این موضوع را به طرف مقابل نشان دهیم.لذا هم پاسخ های کلامی و هم
    غیرکلامی در گوش دادن فعال نقش موثری دارند.در حقیقت علایم کلامی وغیر
    کلامی گوش دادن فعال طوری در هم آمیخته اند که اگر یکی از این دو کانال
    ارتباطی گویای عدم توجه ما باشند،طرف مقابل آن را حمل بر گوش ندادن ما می
    کند .

    منبع: [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]


    -----------------------------------------------------------------------------------


    مهارت گوش دادن چيست و چگونه آن را در خود
    تقويت كنيم؟

    آدمي در قرن حاضر به توانايي‌هاي
    متعددي نياز دارد كه هر كدام مي‌تواند به نوعي در روند زندگي و كار او
    تاثيرگذار باشد. از اين ميان، توانايي‌ برقراري ارتباط و ايجاد مناسبات
    اجتماعي از جمله مهمترين مهارت‌هاست. همه ما در هر پست و منزلت شغلي،
    مطمئناً با افراد زيادي روبه‌رو هستيم كه شايد نيمي از زمان حضورمان در
    اجتماع به آنها اختصاص دارد و مهمترين پل ارتباطي ميان ما از طريق «گوش
    دادن» صورت مي‌گيرد.

    در مهارت گوش دادن چنان قدرتي نهفته است كه به
    واسطه آن مي‌توان از بسياري از موانع گذشت، افراد زيادي را در اختيار داشت و
    در انزواي ناخواسته روزگار نو درگير نماند. در اين نوشته تلاش شده
    راهكارهايي در باب گوش دادن موثر بيان شود تا قدرت پنهاني اين مهارت آشكار
    گردد.

    هر نكته به شكلي بيان شده است كه شما مي‌توانيد با توجه به
    نوع عملكرد خود در حين گوش دادن و شناسايي نقاط ضعفتان در اين زمينه،
    جمله‌اي را كه توجه به آن منجر به قوت توانايي گوش دادن در شما مي‌شود
    انتخاب كرده و روي يك برگه نوشته و در مكان مناسبي كه در معرض ديدتان باشد،
    قرار دهيد. به اين ترتيب با مراقبت از رفتارتان و توجه بر نكته ياد شده
    مي‌توانيد به سرعت به مهارت گوش دادن در خود قوت بيشتري ببخشيد.

    در
    حالت كاملاً عادي، گوش كردن بيش از هر فعاليت ديگر زمان بيداري فرد را به
    خود اختصاص مي‌دهد. مطالعه بر روي افراد شاغل در زمينه‌هاي متفاوت، نشان
    داده است كه 70 درصد لحظه‌هاي بيداري افراد به برقراري ارتباط مي‌گذرد. از
    اين زمان نوشتن 9 درصد، مطالعه 16 درصد، صحبت كردن 30 درصد و گوش كردن 45
    درصد را به خود اختصاص مي‌دهد. اما با اين وجود، متاسفانه فقط عده معدودي
    از افراد شنوندگان خوبي به شمار مي‌روند. محققان مدعي‌اند كه حتي در سطوح
    اطلاعاتي خاص و وقتي كه شنونده براي كسب معلومات گوش مي‌دهد نيز 75 درصد
    ارتباط كلامي ناديده گرفته مي‌شود، اشتباه درك مي‌شود و يا به سرعت فراموش
    مي‌شود. توانايي گوش كردن، براي درك معناي عميق آنچه افراد مي‌گويند، از
    اين هم نادرتر است و شايد بر همين اساس بوده كه نقل مي‌كنند حضرت عيسي(ع)
    فرمود: اگر چه يك گوش تو كاملاً شنواست، اما گوش ديگرت ناشنواست.»
    بيشتر
    اوقات حرف‌هاي گوينده از يك گوش وارد مي‌شوند و از گوش ديگر خارج مي‌شوند.
    در جامعه ما يكي از دلايل عمده گوش كردن نامناسب، آن است كه بيشتر ما
    آموزش مقدماتي بسيار عميقي را براي گوش نكردن دريافت مي‌كنيم.

    در
    دوره پيش‌دبستان، تاكيد والدين به توجه نكردن به آنچه خوب نيست و در
    سال‌هاي اوليه تحصيل پرداختن و تاكيد صرف بر خواندن، از سويي ديگر آغاز
    الگوبرداري ما از همان سال‌هاي نخست كودكي از بزرگترهايي كه خود هرگز درست
    گوش نمي‌دهند همه از جمله عوامل ياد دهنده گوش نكردن هستند. نتايج بررسي‌ها
    نشان مي‌دهد كه عدم استفاده صحيح از اين مهارت، موجب ناتواني افراد در حل
    مشكلات اعم از خانوادگي و يا شغلي مي‌شود. اما اين مهارت نيز همچون ساير
    مهارت‌ها، كسب كردني و آموختني است، كافي است به برخي نكات و اصول لازم در
    اين خصوص توجه و عمل كنيم تا از نيروي حاصل از آن در پيشگيري از مسائل و حل
    مشكلات موجود و نيز برقراري روابطي سازنده بهره‌مند شويم. از جمله اين
    نكات مي‌توان به موارد زير اشاره كرد. اين نكات ساده در قالب جملاتي بيان
    شده است كه توجه به آنها در رفتار عملكرد موجب تقويت گوش دادن فعالانه و
    موثر مي‌شود.

    - در حين
    رويارويي با هر مراجعه كننده‌اي اعم از همكاران و يا اعضاء خانواده‌ام تا
    زماني كه كاملاً متوجه موضوع نشده‌ام، زمان گفت‌وگو را به بعد موكول
    نمي‌كنم.

    - در طول صحبت كردن طرف مقابل، مشغول قضاوت و ارزش‌گذاري
    كلام او در ذهن خودم نيستيم.

    - بدون پيشداوري و فارغ از شنيده‌هاي
    قبلي‌ام به سخنان طرف مقابل گوش مي‌كنم. به اين ترتيب ذهن من با نگاهي تازه
    به تحليل مسئله مورد نظر مي‌پردازد.

    - بعد از اتمام حرف‌هاي طرف
    مقابل به خودم فرصت فكر كردن مي‌دهم. من مجبور نيستم بلافاصله تصميم بگيرم و
    يا چيزي بگويم.

    - كوتاه و روشن سخن مي‌گويم تا فرصت لازم براي درك
    كلامم و نيز صحبت كردن از طرف مقابل وجود داشته باشد.

    - براي ذكر
    مصاديق در حرفهايم از خاطرات دور و دراز خود كه تعريف آنها زمان زيادي صرف
    مي‌كند و رشته كلام را نيز از هم مي‌گسلد، پرهيز مي‌كنم.

    - در حين
    گفت‌وگو با حركات سر و كلمات مناسب تمايل و علاقمندي خود را به شنيدن نشان
    مي‌دهم.

    - در طول گفت‌وگو تلاش مي‌كنم كه اصل كلام و منظور طرف
    مقابل را درك كنم و به برداشت ذهنم اكتفا نكنم.

    - مي‌دانم خشم مانع
    فهم درست معاني خواهد شد، بنابراين در اين زمان تلاش مي‌كنم با سكوت بيشتر
    و توجه به بيان و احساس گوينده موجب كنترل خشم در خود شوم.

    - در
    مواقعي كه احساس مي‌كنم دقيقاً متوجه منظور طرف مقابل خود نشده‌ام، با
    جملات واضح‌تر و با استفاده از كلمات گوينده سوال مي‌كنم.

    - تا حد
    امكان سخن گوينده را قطع نمي‌كنم. اما اگر از نظر زمان در تنگنا باشم، اين
    مورد را با لحن مناسبي مطرح مي‌كنم و حتماً قرار گفت‌وگوي بعدي را معين
    مي‌كنم.

    - در هنگام شنيدن با بدني مايل به جلو و در فاصله‌اي مناسب
    رودرروي طرف مقابل قرار مي‌گيرم و با وضعيتي گرم و پذيرا، هشياري همراه با
    آرامش خود را به او انتقال مي‌دهم.

    - در حين گوش دادن سعي مي‌كنم
    عوامل محيطي مزاحم را به حداقل برسانم مثلاً تلويزيون و راديو را خاموش
    كنم، گاهي حتي تلفن را قطع كنم و يا در را ببندم.

    - در گفت‌وگو با
    طرف مقابلم سعي مي‌كنم سؤالات كمتري بپرسم تا او وقت بيشتري براي سخن گفتن
    داشته باشد و هدايت مكالمه به دست او باشد.

    - در صورت نياز به
    پرسش، از سؤالات باز استفاده مي‌كنم، يعني سؤالاتي كه به پاسخي بيشتر از يك
    كلمه احتياج دارند.

    - همواره به ارزش سكوت در گوش دادن فكر مي‌كنم
    و مي‌دانم كه نقطه آغاز فرد، سكوت و گام دوم آن گوش دادن است.

    -
    در هنگام سكوت به سخنان طرف مقابلم مي‌انديشم و سعي مي‌كنم احساس او را
    بفهمم.

    - مي‌دانم كه زماني بايد ساكت بود و زماني بايد سخن گفت و
    من مراقب هستم تا سكوت نامطلوب ميان ما ايجاد نشود.

    - تظاهر به
    فهميدن نمي‌كنم و هر زمان كه به هر علت مثل خيال‌پردازي و فكر كردن به آنچه
    او قبلا گفته بود، متوجه باقي حرفهاي او نشدم، از او مي‌خواهم كه سخنش را
    تكرار كند.

    - مي‌دانم گفتن اين جمله كه «دقيقا مي‌دانم چه احساسي
    داري» مانع سخن گفتن او مي‌شود. بنابراين تلاش مي‌كنم كه همراه او باشم.

    -
    همدلي گوش دادن با قلب و سر است، بنابراين گرمي و صميميت و تن صدا و نحوه
    بيان من مي‌تواند همدلي مرا نشان دهد.

    - فراموش نمي‌كنم گوش دادن
    فعالانه گاهي تنها كاري است كه در كمك به برخي از افراد براي رسيدن به حل
    مشكلاتشان لازم است، بنابراين گوش كردن من گاهي بسيار موثرتر از ارائه
    راه‌حل يا تلاش براي مشكل‌گشايي است.


    مراجع
    ________________________________________

    1 – بولتون، رابرت. روان‌شناسي روابط انساني. ترجمه حميدرضا سهرابي.
    رشد. 1384
    2 – تي‌وود. جوليا. ارتباطات ميان فردي. ترجمه مهرداد
    فيروزبخت. مهتاب. 1380
    3 – هارجي. اون و همكاران. مهارت‌هاي اجتماعي در
    ارتباطات ميان فردي. رشد. 1377
    4 – كول. كريس. كليد طلايي ارتباطات.
    ترجمه محمدرضا آل‌ياسين. هامون. 1379.

    چكيده اين مقاله :
    به موضوع مهارت گوش دادن مي پردازد و
    اهميت و كاركرد آن را تشرح مي كند و نكاتي ساده براي بهبود و تقويت مهارت
    گوش دادن ارائه مي نمايد.

    كليدواژه
    :

    گوش دادن ؛ مهارت گوش كردن ؛ ارتباط ؛ شنويدن

    مشخصات و منبع مقاله:
    منبع: روزنامه همشهري،‌ شنبه 16 دي
    1385، سال پانزدهم، شماره 4176، صفحه 17. نويسنده
    سليقه دار، ليلا

    به نقل از سایت
    راهکار مدیریت



    -----------------------------------------------------------------------------------

    سایر
    مقالات مرتباط با مهارتهای ارتباطی در [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]و [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

    2 -
    مهارتهای ارتباطی


    3
    - طرز برخورد با افرادیکه شما را تحقیر می کنند


    4
    - معنی در ارتباطات انسان با انسان


    5 -
    چگونه می توان نظرات دیگران را درمورد خود تغییر دهیم


    6
    - کلیاتی در مورد مهارت ارتباطی


    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

      اكنون 2024-05-09, 8:34 pm ميباشد